Wednesday, July 5, 2023

9/10 daripada Punca Rezeki adalah melalui Perniagaan. Biiznillah...

Business.

Lepas berenti kerja pada tahun 2012, saya terus terjun ke bidang insurans secara full time. Kalau tanya saya kenapa insurans? Saya pun tak tau nak bagi sebab. Itu yang Allah lorongkan sebenarnya. Sebab kalau pendapat ramai orang, seorang ejen insurans mesti pandai cakap. Atau ramai kawan, atau pandai menjual. Takde satu pun perkara tersebut ada pada saya.

Memang saya terjun buta-buta. Tenggelam kalu babai lah...

Suami selalu cakap pada saya, "Do you have what it takes to be a sales person?" Tak semua orang boleh jadi ejen insurans. Tak semua orang ada bakat untuk jadi penjual. Tapi saya buat buat jugak. Alhamdulillah dapat rasa dan experience banyak benda, Dapat travel. Dapat kawan-kawan baru.




Dapat pegi Taipei, Taiwan. Free. 2019


Dapat pegi Osaka, Jepun. Free. 2019


Alhamdulillah dapat lah jugak merasa. 

Tapi lepas PKP pada 2020, saya memng dah takde semangat nak buat insurans. Hilang sekali dengan COVID-19 rasanya...

Sementelah suami pun dah tak sambung kontrak kerja dia kat Kedah, lepas bertapa selama lebih 2 bulan di Sungai Petani Kedah, kami besemangat nak sambung semula perniagaan grocer kami yang dah tenggelam timbul dari 2016. 

Maka bila dah buka saja border negeri, kami terus ambil peluang untuk balik ke Selangor. Kami pun memulakan misi berniaga ayam dan daging sepenuh masa.


Mungkin asbab daripada PKP jugak, ramai kena berkurung di rumah, jadi permintaan memang tinggi. Jualan sangat laju. Daripada hanya ayam dan daging sejukbeku, kami tambah dengan stock barangan segar pula. Ayam, daging, ikan, udang, sotong, buah-buahan dan sayur- sayuran segar.

Best berniaga ni. Modal dan untung tu biasa. Tapi perjalanan perniagaan, turun naik momentum tu yang buat kita sangat-sangat berserah pada Allah. Memang bulat-bulat hanya serah pada Dia. Kita laksanakan saja. Apa yang jadi..jadi lah. Apa yang tak jadi kita redha dan doa semoga Allah ganti yang lebih baik daripada itu. InsyaAllah..Amiinn..

Saya akan kongsikan lagi cerita perniagaan saya di lain nukilan. Salam...





No comments:

Post a Comment

Exploring the Science Behind Intermittent Fasting: Unlocking the Secrets to a Transformed Physique

Intermittent fasting has gained significant popularity in recent years. But what exactly is intermittent fasting? It is an eating pattern th...