Wednesday, March 18, 2015

Karemel Dalin :)

Anak2 cuti seminggu, mak pun cuti seminggu lah..
Masa ni lah nak masak macam2.

Petang semalam saya buat karamel. Bila anak kat rumah, dah macam anak2 burung la kicauan depa. Asyik lapo je...

Sementara sedang masak gula dan air, bolelah kita buat lapisan atas ni..

Bila gula dah jadi perang, masukkan lapisan dan kukus 

Inilah hasilnya.

Ini saya share resepi saya nyer karamel. Biasa je karamel saya ni... tapi bole lah kalau nak buat minum petang.

2 cawan gula + air - dalam 5 sudu besar (masak sampai gula jadi perang)

1 tin Susu cair (saya suka guna Ideal)
Gula suku cawan
Telur 3 biji
Esen vanilla 
Garam secubit
Bahan2 ni saya whisk je dalam mangkuk. Whisk sampai sebati.

Bila gula dah jadi perang, masukkan bahan yg diwhisk tadi. Pastu kukus dalam pengukus selama 25-30 min, sampai dah masak. Bila cucuk ngan garfu dan dah takde bekas kat garfu tu kira dah masak la tu. Angkat dan rehat jap, baru masuk dalam peti ais.

Bila dah cukup sejuk bolehlah potong dan hidangkan...

Selamat mencuba.

Salam ;)




No comments:

Post a Comment

Exploring the Science Behind Intermittent Fasting: Unlocking the Secrets to a Transformed Physique

Intermittent fasting has gained significant popularity in recent years. But what exactly is intermittent fasting? It is an eating pattern th...